Xonix

Tato sekce je věnována samostatné hře Xonix, kterou jsem vytvořil pro svoji vlastní zábavu. Pokud chcete vědět co to Xonix je a jak se hraje, přejděte níže. Pokud si hru chcete hned rovnou stáhnout, můžete to udělat z následujícího odkazu: (Instalační soubor má jen lehce přes 6 MB.)

Xonix2.0Setup.exe

Verze, která je zde ke stažení, je 2.0 - od první verze se odlišuje zvýšenou obtížností především v pokročilejších levelech (narůstá počet černých čtverečků) a také jsem v ní opravil některé chyby v algoritmech odrážení kuliček, které byly obsaženy v původní verzi atp. Popis všech změn ve verzi 2.0:

  • Opraveny algoritmy odrážení kuliček blízko rohů.
  • Počet černých čtverečků nyní narůstá o jeden v každém čtvrtém levelu.
  • Přidán nový objekt "zpomalení kuliček", objevující se v každém třetím levelu.
  • Zvýšen počet hudebních skladeb ve hře na celkových 20! Tedy o 11 více (především tematické chiptunes), jak ve verzi 1!
  • Při snižování nebo zvyšování hlasitosti ve hře se vpravo dole ukazuje stupeň zesílení.
  • Možnost snižovat a zvyšovat hlasitost i zvukových efektů pomocí kláves [End] a [Home].
  • Hra si po vypnutí pamatuje nastavení hlasitostí a poslední hrané skladby.
  • A jedno překvapení, které nebudu prozrazovat (a které značně zvyšuje obtížnost v pokročilejších levelech) - to nechám, aby si jej hráči odhalili sami. ;-)




Nejlepší hráči verze 2.0:

Top ten 2.0

1012598807 - DALIBOR   
0082261647 - JASNA     
0035625937 - JANA      
0010836672 - BENJAMIN  
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........


Nejlepší hráči verze 1.0:

Top ten 1.0

0383799504 - DALIBOR   
0249716710 - JANA      
0180555962 - FERIMAN   
0173582236 - JASNA     
0016428496 - BENKO     
0013598046 - MILENA    
0011772550 - ISAEVALE  
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........
0000000000 - ..........


Hra Xonix vznikla už v roce 1984 - je tedy, společně s Tetrisem (který je ze stejného roku), jedním z pilířů prvních logických rychlíků. Bohužel, na rozdíl od Tetrisu si nezískala zdaleka takovou popularitu jakou by si zasloužila a částečně upadla v zapomění. Různé varianty hry Xonix se sice sem tam dají nalézt na netu, ale zdaleka není tak často napodobována a kopírována jako Tetris. Což je, myslím si, věčná škoda a tak jsem se rozhodl to napravit.

Původní verze hry Xonix pro MS-DOS

Především je třeba uvést, že hru jsem vytvořil primárně pro sebe - po zklamání z některých nových her na Steamu jsem prostě zatoužil po poctivé esenci čisté hratelnosti a po retro vizuálu. A jak nejlépe získat takovou hru, u které se člověk pobaví a odreaguje? No přece naprogramovat si ji sám! ;-) Při tvorbě remaku této klasiky jsem měl nezanedbatelnou výhodu. Nejen že Xonix dobře znám, ale před (opravdu mnoha a mnoha) lety jsem dokonce sám napsal svoji variantu této hry pro počítač Sinclair ZX Spectrum. Základy, na kterých jsem mohl stavět byly tedy položeny a o 48 hodin později bylo dílo na světě! Skutečně, celou hru jsem naprogramoval za pouhé dva dny, o víkendu. Moc jsem toho sice nenaspal, ale stálo to za to! Nový, zcela plynulý Xonix v klasickém hávu byl na světě.

Stejně jak u již zmiňovaného a profláklého Tetrisu, Xonixu nejlépe sluší "žádná grafika". Různé 3D předělávky nikdy nemůžou nabídnout tu klasickou čistotu ryzí logiky a akce, kdy hráč není vyrušován a rozptylován grafikou a může se tím pádem plně soustředit na rychlé řešení situace na obrazovce. Proto jsem při vytváření remaku této klasiky zvolil napodobení vizuálu MS-DOSu a to včetně fontů. Také doprovodné skladby ke hře (celkem deset!) jsem doloval z hlubin internetu a ze zaprášených sektorů mých starých harddisků tak, aby co možná nejlépe doprovodily retro vizuál samotné hry. Ostatně sami můžete posoudit, jak se mi to podařilo - stačí si stáhnout miniaturní instalaci z odkazu na začátku stránky a hned začít hrát.

Ač se to zprvu nezdá, hra vyžaduje mimo rychlých reakcí i dobrou logiku a taktické myšlení! Hlavně v pokročilejších levelech je vhodné chytře plánovat každou svou novou trasu, vytvářet "pasti" na bílé kuličky, oddělovat jejich skupiny pro snažší eliminaci atp. Pokud se do hry hráč opravdu dostatečně ponoří, zjistí, že není zdaleka tak primitivní, jak se z prvního letmého pohledu může zdát. ;-) Spíše je tomu přímo naopak!

Někoho možná překvapí, že hra je kompletně v angličtině. No, nejen že to odpovídá onomu retro stylu, ale ve hře je tak málo textů (kromě stránky s instrukcemi ke hraní, které budete mít napsané hned zde níže), že by se vešly na půl stránky miniaturního notýsku. A pochopit princip a ovládání hry je vážně otázkou pár minut. Samotná hra se hraje pouze a jen pomocí kurzorových kláves, pomocí nichž ovládáte bílý čtvereček, který za sebou táhne (pokud se pohybuje po černé ploše) zelenou trasu. Cílem každého levelu je zajmout minimálně 75% černé herní plochy tím, že vyjedete z modré plochy a zase se do ní vrátíte. Oblast, kterou jste ohraničili svou trasou (včetně ní) se vybarví modře a započítá se vám do procent zajmuté plochy. Po zajmutí minimálně 75% plochy postupujete do dalšího levelu. Jakmile se ale jednou "rozjedete" už se nedá zastavit jinak než zajmutím části nepřátelského území, nebo dojetím k úplnému okraji hracího pole. A aby to nebylo všechno tak snadné, jsou tu pochopitelně nějaké další záludnosti. V černé herní ploše se úhlopříčně pohybují bílé kuličky (v levelu 1 je jedna, v levelu 2 dvě atd.), které se odráží od modré plochy pod úhlem 90°. Na tyto kuličky si musíte dát pozor, neboť nesmí narazit do vás ani do vaší neukončené (zelené) trasy. Do ní ostatně nesmíte narazit ani vy sami. V těchto případech přijdete o jeden život. Pokud ohraničíte svou trasou nějaké území, kde se nachází jedna nebo více bílých kuliček, tak tato oblast se nezaplní (toto je možné teprve od levelu 2 výše) - zaplní (a zajme) se tedy jen plocha, kde se momentálně nevyskytuje žádná bílá kulička. A aby nebyl všem trablům konec, je tu ještě malý černý čtvereček, který se, mrcha, pohybuje zase právě jen v modré zajmuté ploše. Naštěstí je jen jeden (od levelu deset dva) ale občas dokáže nepříjemně zatopit. Ten do vás nebo do vaší trasy nesmí pochopitelně narazit taktéž. No a pak tu máme naopak příjemnější věci. V každém čtvrtém levelu (tedy 4, 8, 12...) se při startu někde na ploše objeví symbol srdíčka - pokud přes něj přejedete při pohybu v nepřátelském území (při tvorbě trasy), připočte se vám jeden život navíc. Jako poslední tu pak je malý žlutý smajlík, který se objevuje od levelu 6 výše v jednom exempláři a po každých dalších pěti levelch přibude další. Po přejetí této ikonky vám vaše současná trasa zežloutne a je plně odolná JEDNOMU (a pouze jednomu) nárazu nepřátelské kuličky nebo čtverečku. (Ovšem jenom trasa, nikoliv vy sám - tedy bílý čtvereček je stále zranitelný.) Pozor! Pokud výše uvedené symboly (srdíčko, smajlík) uzavřete do zajmuté oblasti, navždy v daném levelu zmizí! Celá hra pak končí v okamžiku, kdy přijdete o všechny životy (kterých máte na začátku hry pět).

A to je vše. Nic víc ale ani nic míň! Však uvidíte sami, pokud se rozhodnete hru vyzkoušet. Je chytlavá... ;-)

Xonix 2.0 (obrázek je zmenšen na 50%)

Pozornější z vás si jistě všimli drobné tabulky na začátku této stránky. Hra totiž počítá nejlepší skóre, jakého hráč dosáhnul (dle počtu dosažených levlů, procent zajmuté plochy, časového bonusu a dalších údajů). Toto skóre je pochopitelně zobrazováno i přímo ve hře, jako "Top ten". A pokud chcete, aby se váš nejlepší výsledek (tedy první místo ve vašem osobním žebříčku Top ten) objevil i na těchto stránkách, není nic jednoduššího, než mi poslat soubor "tt.xnx", který se nalézá ve složce "data" která je tam, kam jste si hru nainstalovali.

Poznámka nakonec - po malé úvaze jsem do hry přidal drobné funkcionality, zlepšující komfort jejího používání. Předevší jde, stejně jako ve Quadraxu X, dělat screenshoty kdekoliv ve hře pomocí kombinace [Ctrl]+[P]. Tyto screenshoty se ukládají do složky "screenshots", úplně stejně jako ve QX. Také funguje rychlé ukončení hry kdykoliv pomocí [Pause]. No a nakonec, kdykoliv ve hře se dá zesilovat/zeslabovat hudba pomocí kláves [Page Up] a [Page Down] a zvukové efekty pomocí kláves [Home] a [End].

Přestože jsem původně vůbec neplánoval tuto hru publikovat a chtěl si ji nechat jen "pro sebe", nakonec jsem se rozhodl, že i jiní hráči by možná mohli propadnou kouzlu této letité klasiky a hru si, stejně jako já kdysi, oblíbit. Pokud se vám tedy bude hra líbit, budu jen rád a pokud pošlete i svoje výsledky ze hry, budu rád dvojnásob! ;-) Jsem zvědav, kdo první pokoří alespoň dvacet levelů! Hodně štěstí (a logicko-taktického uvažování) ve hře!



© 2000-2024